onsdag 9 november 2011

En heldag på riksdan

Har inte varit såhär trött sen gymnasiedagarna, när man pluggar hela dagen och sen kommer hem och måste plugga ännu mer. Helt slut efter en dag fylld av politik. Är ju inte då van att behöva vistas i studiesammanhang massa, utan kan plugga oftast 8 timmar per dag, sen kommer hem och få vila. Men idag var det studiebesök, till Riksdagen. Blandade analyser av detta.

Folkpartiet besökte vi först. Jag mådde illav deras Jan-Björnlund postrar som satt överallt och kunde konstatera att jag är lika mycket röd som innan. Tror helt ärligt inte de lyckades vinna någons förtroende. Feminism och jämställdhetspolitik var såklart huvudtemat, och de fick ideologi och feminism att krocka på precis alla punkter, inget gick ihop vilket de försökte bortförklara, men blev sedan mycket irriterade när någon ifrågasatte. Det kändes mest som om de såg sin enda vision med könsstereotypa kampanjer och att älska RUT-avdraget eftersom det skapade mindre skiljsmässor (för överklassen ja, arbetarklass ville de inte ens benämna som existerande). Har så mycket anteckningar där ifrån som upprörde, massa saker jag aldrig kommer stödja.

Sedan åt vi lunch och tog en kaffe på Vetekatten, innan det var dags för att hälsa på Vänsterpartiets Josefin Brink. Här kan vi snacka skillnad mot förmidaggens föreläsning. Hon var något otroligt inspirerande och sa massa bra saker. Nu må jag ju vara röd redan innan, men oavsett så fanns inga ideologiska blockeringar i det hon sa, och dessutom, till skillnad från FP kunde hon säga massa reformer och lagar de ville genomföra, och inte bara säga tomma ord med RUT som viktigaste reform. Jag var mäkta imponerad, och lärde mig mycket. Må vara sosse, men Brink var fantastisk! För sånt där engagemang som bara lyser igenom, det vinner man förtroende för. Dessutom var hon superrolig och skämtade om tragikomiska saker Alliansen genomfört ang. feministisk ekonomi. What can I say, tror fler än jag blev förtrjusta!

Avslutade hela dagen med SSU, och kikade på Juholt hos partiet innan hemgången.
Håkan, allt är förlåtet, vill bara säga det. Han var charmig igen med sin mustach och vann vårt förtroende igen. Tack. Dessutom fick han en fråga om föräldraförsäkring och feminism på slutet - så då lyckades jag ju maxa den frågan från 3 partier innan dagen är slut.

Men nu hörrni, är tröttheten ofattbar.

Audios!
Harmony

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar